Koliko je park bezbedno mesto za igru?

Park

Čim dete prohoda i upozna prostor u kome boravi poželeće da izađe napolje. Dvorište je svakako najbolje mesto za punu slobodu pokreta ali i obližnji park. Tu će dete usavršavati svoje novostečene motoričke sposobnosti i usvajaće prostornu percepciju.

Iako namenjeni deci, parkovi su često opasna mesta puna otpadaka, polomljenog stakla, psećeg izmeta, pa nije na odmet pre nego što krenete zajedno da prvo odete sami i proverite koliko je bezbedno pustiti dete da koristi ljuljaške, klackalice, penjalice. Nekada su ovi rekviziti polomljeni, oštećeni pa dete može ozbiljno da se povredi. Poseban problem je kada su ove sprave postavljene na betonu ili nekoj drugoj tvrdoj podlozi.

Prvi dolazak u park

Park

Kada prvi put dođete u park sa detetom od godinu ili godinu ipo dana možda je najbolje da počnete sa ljuljanjem zajedno sa detetom u krilima na ljuljašci. Tako će dete naučiti da treba da se drži, a kada je dovoljno sigurno da može samostalno da sedi možete ga postaviti u sedište.

Iako na izgled jednostavno, postavljanje deteta u stolicu koja se sve vreme kreće u raznim pravcima postaje prava avantura. Kada se dobro namučite i preznojite, stanite iza njega da biste mogli da zaustavite ljuljašku telom ili nogama i nemojte je odmah odgurivati jako jer će se dete možda uplašiti kada "poleti" i vi i tlo nestanete iz vidnog polja. Verovatno će hteti da siđe istog trenutka što će biti još komplikovanije od postavljanja na stolicu jer visina stolice ne odgovara visini malog deteta.

Budite spremni za ove situacije i strpljivi i naučite ga da bude na bezbednoj udaljenosti kako ga neko ne bi udario dok prolazi pored ljuljaški.

Samostalno kretanje poboljšava motoriku

Park

Dete koje je tek nedavno prohodalo po ravnoj površini, sigurno će često posrtati i padati po neravnom terenu u parku. Zbog toga ga svakako ne treba držati u krilu sedeći na klupi, jer tu ste upravo da ono oproba i usavrši svoje motoričke sposobnosti.

Najpre će upadati u pesak i zapinjaće o busene trave ali ne pravite dramu pri svakom padu, a još manje zbog isprljanih ili pocepanih pantalona. Obucite detetu staru odeću koja ga neće sputavati, u kojoj sme da sedne u pesak ili na travu. Nemojte biti sve vreme tik uz njega jer se vaš strah prenosi na dete i ono računa na to da će te ga vi uhvatiti umesto da se refleksno dočeka na ruke pri padu. Dete uči od roditelja, kada padne prvo pogleda u vas i u zavisnosti od vaše reakcije sledi plač ili ustajanje i nastavak igre.

Slobodne ruke - bezbednije trčanje

Park

Ruke treba da budu slobodne kako bi moglo da održava ravnotežu pri kretanju po neravnom terenu, svaka dodatna stimulacija remeti to, nikako mu nemojte davati u ruke hranu, flašicu sa sokom ili neku igračku dok trči.

Neadekvatna obuća, prevelika, previše tvrdi đonovi, plitka i mekana može da bude razlog nespretnosti pa čak i povreda zglobova (uganuća).

Svakako se konsultujte sa lekarom ili fizioterapeutom ukoliko imate “nespretno dete”.

Penjalice

Park

Razne penjalice u parku su iskušenje za decu svih uzrasta i noćna mora roditelja koji ih posmatraju na njima. Popeti se visoko i posmatrati odozgo je jako važno kako za fizički tako i za psihički razvoj dece.

Nikako im ne treba braniti penjanje već ih treba naučiti kako da se bezbedno popnu i siđu, najpre uz vašu pomoć a onda samostalno. Prvo treba proveriti da li su sve prečke dobro učvršćene i za decu do tri godine biti spreman da će se popeti do vrha i onda će pustiti ruke i poleteti dole jer ne umeju da se vrate na isti način kako su se popeli.

Čim nauče da se penju deca mogu na tobogan, dobro je da prvo gledaju kako se druga deca spuštaju kako bi videli šta da rade kad se spuste odnosno da sačekaju malo da ni bi udarili dete ispred sebe.

Igračke za park

Park

Kad krenete u park nemojte nositi igračke kojim se dete igra kod kuće da ne bi sedelo na klupi i čuvalo igračke da mu druga deca ne uzmu. Ako ima peska ponesite koficu, lopatice i grabuljice ukoliko je dete mlađeg uzrasta ili neke plastične posude kojima može da zahvata i presipa.

Obavezno ponesite loptu, bez obzira koliko dete ima godina, još bolje ponesite dve lopte da i druga deca imaju za čim da trče. Nema bolje igračke koja će stimulisati razvoj motorike na otvorenom prostoru od lopte.

Najbolje se uči od druge dece

Posmatrajući drugu decu i imitirajući ih biće u prilici da usvoji nove veštine ali i da nauči mere opreza čime se kod deteta razvija osećaj odgovornosti. Nemoguće je sačuvati dete od opasnosti zato treba iskoristiti svaku situaciju kao priliku u kojoj dete uči o postojanju opasnosti i načinu kako da se čuva.

U prilog tome su i bezbedni parkovi koji će služiti pre svega deci i zadovoljenju njihovih potreba. Mlađu decu nadzirite sve vreme ali nenametljivo a sa starijom napravite dogovor gde ćete ih čekati.